vrijdag 29 oktober 2010

Annemarie van Gaal; Drie factoren voor succesvolle ondernemingen



Haar naam kende ik wel. Evenals haar verhaal in grote lijnen. Altijd leuk om zo’n, intussen, BN’er in de praktijk te horen en te zien. Zeker als de dame in kwestie een boeiend en pakkend betoog over succes weet neer te zetten.

Annemarie vertelde haar levensverhaal in een notendop. Een verhaal dat respect en bewondering op roept. Stoere dame die kracht uitstraalt en stappen durft te ondernemen. Met resultaat.

Wat maakt haar en haar bedrijven dan zo succesvol? Daar geeft zij in deze speech drie bepalende factoren voor:

1. Geen hoofdkantoren meer; (Lijkt me het lastigste om los te laten)
Ideeën ontstaan op de werkvloer. Creëer een bodem waarop ideeën kunnen ontstaan. Ga hier serieus op in en probeer ze uit. Ga uit van de stelregel; Wie hetzelfde belang heeft kun je vertrouwen.

2. Open mind; (Deze spreekt mij persoonlijk het meeste aan). Wordt niet gehinderd door kennis en ervaring. Schakel dit uit. Kijk objectief en zoek naar creatieve oplossingen. Laat het traditionele denken los. Ga tegen de gevestigde orde in. Respecteer de cultuur en zoek je eigen (soms alternatieve) weg daarin. Heb lef.

3. Verbinding onderling ; (Dé basis volgens mij voor alle verandering)
Beweeg mee met je personeel. Deel in succesvolle én zware tijden. Ga niet weg en ga er samen doorheen. Hetzelfde belang. Wees bewust van de dreiging en de weerslag op de mensen. Kies bij een ontslagronde niet voor wie wil ik kwijt of First in last out. Kijk ook eens naar “en wie kan het in zijn privéomstandigheden aan”.

Klinkt goed. Zeker toepasbaar. Mits je durft. En je organisatie het lef heeft.

Vooral het ontslagvoorbeeld bij de factor 'Verbintenis' raakte me. Enerzijds omdat ik verbinding binnen een organisatie, netwerk, samenvattend; binnen mijn relaties met anderen hoog acht.
Anderzijds omdat ik bij het afsluiten van mijn eigen bedrijf (2008) binnen dit onderwerp andere keuzes heb gemaakt. Toen vanuit een goede zakelijke argumentatie en tegen mijn gevoel in als mens; van verbintenis met mensen. Dat blijft dan knagen. Tegelijk leerde ik daarvan: Dit niet meer op deze manier! Er komt (bijna) altijd een moment waarop je dan nogmaals voor dezelfde situatie komt te staan. Voor mij was dat de opdracht binnen het CIZ (2009). Daar lukte het me wel om vanuit de verbinding met de medewerkers ook goed afscheid te kunnen nemen van sommige mensen.

Alles valt of staat uiteindelijk toch volgens mij met de mens. Hoe goed ken je jezelf en blijf je bij jezelf? Staat de top van het bedrijf open, geeft zij vertrouwen en hebben zij echte verbintenis? Zijn werknemers hier ook aan toe?

Voor mij was de middag geslaagd na het aanhoren van de speech van Annemarie. Iemand om meer over te weten te komen. Petje af voor deze dame.

Van Annemarie blijkt zelfs een wiki pagina te zijn en twee boeken over Succes en Ambitie. Die bij deze toegevoegd zijn aan mijn verlanglijstje voor de Sint.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Annemarie_van_Gaal
http://www.managementboek.nl/boek/9789046807873/ambitie_annemarie_van_gaal?affiliate=2488
http://www.managementboek.nl/boek/9789046806999/succes_gratis_kasboek_annemarie_van_gaal?affiliate=2488

Geen opmerkingen:

Een reactie posten