vrijdag 3 december 2010

Loslaten is leven


Dromen we niet uit angst?
Angst voor verandering? Angst om los te laten. Vast te houden aan het verleden, waarden en normen, regels, het bekende, de succesformule?

Bijt je je vast in iets, dan ga je er naar gedragen.

Paul drukte het plastisch, kort en krachtig uit:
Bomen maken een seizoen door. In de zomer bloeiend en levend. In de herfst gaan ze dood. Ze staan stil in de winter. Om het jaar daarop groter en mooier weer tot leven te komen. De natuur gaat dood.
Een mens verdomt het om dood te gaan en los te laten. Zij blijft vasthouden aan wat is.
Ondernemers blijven in de herfst leven.

Leven in de herfst
We hebben de neiging om in het verleden te leven en de toekomst naar onze hand (denken) te willen zetten. Mislukkingen zijn gekoppeld aan angst. Organisaties, MT/directie; men is bang om te verliezen.
Harde duidelijke uitspraken. Om op zijn minst over na te denken.

Houd ik me vast aan hetzelfde? En waarom? Haal ik hier nog wel mijn energie uit?

Je lijf is een van de belangrijkste graadmeters. Welke reactie geeft dit? Waar word ik blij van? Is dat wat ik nu doe? En hoe zit dat met een onderneming? Wat zijn daarbij de belangrijkste graadmeters...vind jij?

Ondernemen en loslaten
Vertaal dit soort denken eens naar organisaties, denk ik dan. Wat zou het een onderneming krachtiger kunnen maken om eens stil te staan bij angsten, mislukkingen en dromen. Mensen kunnen moeilijk loslaten. En ondernemingen?
Dankbaarheid, energie en diepste verlangen zijn drie belangrijke aspecten om jezelf (of als onderneming) bewust te zijn.

In het Westen praten we zelden over angst. Over het wegjagen van angsten, het omgaan met angsten wordt bewuster in het Oosten gesproken. Wees je bewust dat het verleden nooit terugkomt. Gebruik verhalen.

Verhalen helpen
Een zoon loopt in de ochtend naar zijn vader en vertelt hem van een enge droom waarvan hij is wakker geworden. Een tijger viel hem aan.
“Wat deed je toen?” vroeg de vader.
“Ik rende weg” zei de zoon.
“Als je vannacht weer van de tijger droomt moet je iets anders doen, niet wegrennen” sprak zijn vader.
De volgende dag vraagt de vader aan zijn zoon:
“En? Heb je weer gedroomd? Wat heb je toen gedaan?”
“Ik droomde weer van de tijger. Hij kwam op me af gerend en keerde net op tijd om” zei de zoon.
“Hoe kwam dat?” vroeg de vader.
“Ik heb hem verteld dat hij weg moest gaan” zei de zoon.
_______________________________________________
Voor meer inspiratie, boeken en informatie verwijs ik graag naar de website en nieuwsbrief van Paul de Blot: www.pauldeblot.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten