zondag 9 januari 2011

Creatief mindmappen is effectief



Kijken, kijken en toch kopen
Gistermiddag weer ‘even’ naar Rotterdam. Vaste prik is dan altijd ‘even’ een boekhandel binnen. Boeken zijn een zalige verslaving. Zetten aan tot denken, geven nieuwe inzichten en zijn ook gewoon lekker om in weg te dromen. Eigenlijk had ik me voorgenomen om alleen maar te kijken, niet te kopen. Lekker Nederlands ;).

Totdat ik Mindmappen van Tony & Barry Buzan in mijn handen kreeg. Nu is mindmappen op zich niets nieuws voor me. Sterker nog het is een geweldig hulpmiddel. Mindmappen helpt door de bomen het bos te zien. Mindmappen geeft inzicht, structuur, helpt me focussen. In een team schept het betrokkenheid, samenwerking en kan richtinggevend en zingevend werken.

Gedachtenspin
Mindmappen is een engelse term, maar wordt op de basisschool al aan mijn zoon bijgebracht onder de naam “Gedachtenspin”. Een verplicht begin voor een werkstuk of een presentatie.
Mindmappen is voor mij en mijn kinderen dus eigenlijk een open deur. Waarom zou ik dan in hemelsnaam een boek kopen over dit onderwerp? Eigenlijk om drie redenen.

Een boom als creatieve en stabiele basis
De eerste is eenvoudig; ik bladerde het boek door en werd enthousiast van alle ideeën tot verdieping van de ‘normale’ brainstorm mogelijkheden. Momenteel ben ik ver gevorderd in een selectietraject voor een bijzonder mooie opdracht; het opzetten van een buitenlocatie voor een ziekenhuis. Alhoewel ik nog niet zeker ben van de opdracht (ben wel in de laatste ronde!) buitelen de ideeen voor de aanpak van deze buitenkans al door mijn hoofd. Een plaatje van een brainstorm via een boom in het boek van Buzan raakte me. Dat is een mooi metafoor; om de ontwikkeling van een nieuw bedrijf weer te geven in een boomvorm. Welke activiteiten en denkbeelden vormen de stam. Hoe kom je via de takken uit tot een vruchtbare boom, nu en in de toekomst. Wat is detail, wat de kern. Wat…afijn, stof voor een blog op zich.

De mindmap is onze eerstvolgende evolutionaire stap, van lineair (eendimensionaal) naar associatief (multidimensionaal) denken. Treffend citaat.

Creatief mindmappen bij de politie
Een tweede reden is dat ik in 2010 een bijzonder creatieve mindmap op internet aantrof over een traject binnen de Nederlands politie. Helaas heb ik de link niet bewaard. Die tekeningen boeiden me. Ze spraken me aan en ik bleef benieuwd naar de achtergrond van deze methode. De tekeningen in het boek deden me aan die producten denken. Binnen de door Buzan beschreven vorm van mindmappen wordt veel gebruik gemaakt van creativiteit.

Creatiever brainstormen mag
Over creativiteit gesproken. Dat is direct de derde reden. Het mag voorzichtig aan ook in het bedrijfsleven; creatief zijn, minder strak, spelen met regels, zoeken naar passie en onderlinge verbondenheid. Ook dit boek sluit daarbij aan. Effectief en creatief bedrijfsvraagstukken oplossen.
Erg leuk om mee aan de slag te gaan. Ik verwacht dat dit een boek met ezelsoren wordt.
Uiteraard is ondersteunende software ook te vinden op internet. Het boek, word en eenvoudig papier en potlood zijn voorlopig voldoende.

Grenzen aan creativiteit?
Creativiteit heeft voor mij ook zijn grenzen. Te zweverig past niet bij me. Te kunstzinnig ook niet. De aansluiting met het doel van de mindmap moet helder voor me blijven. Praktisch en gericht op uiteindelijk ook doen. Het blijft een van de vele effectieve hulpmiddelen bij het leiding geven of adviseren van bedrijven.

Anderen gaan daar veel verder in. Dan wordt een mindmap een kunst op zich en iets om in te lijsten. Kijk maar eens op:
http://www.olmenhorst.nl/menu/workshops/atelierworkshops/geofictie-kessler.html

Het boek Mindmappen, Voor een beter geheugen en creatiever denken is via onderstaande link aan te schaffen. Tony Buzan bracht over dit onderwerp meerdere boeken uit.

http://www.managementboek.nl/boek/9789043014724/mindmappen_tony_buzan?affiliate=2488

2 opmerkingen:

  1. Na lang zoeken, toch gevonden! Link naar de bijzonder creatieve mindmap van de politie: http://www.criminaliteitswijzer.nl/wiki/scroller.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toevallig!

    Ga as maandag naar cursus mindmapping obv Tony Buzan !

    Gr. Karin

    BeantwoordenVerwijderen