dinsdag 25 januari 2011

Elk vogeltje tweet zoals hij gebekt is


To Tweet or not to tweet
Jaap Peters probeerde ons te verleiden tot twitteren in april 2010. Aan mij niet besteed. Ik voelde zelfs weerstand (zie ook http://llbook.blogspot.com/2010/04/veranderen-in-de-werkelijke-tijd.html)

Nu, januari 2011, ben ik bijna 840 Tweets verder, 94 Followers rijker en volg ik onder meer de tweets van Jaap Peters op de voet (http://twitter.com/LBood). Een mens kan veranderen.
Zelfs zo sterk dat ik nu graag de discussies met mensen en bedrijven aan ga over het gebruik van social media; waaronder Twitter.

Twee tips
Tijd om ook maar eens in boeken over dit onderwerp te duiken;
De Kleine Twitter voor Dummies is vooral praktisch. Korte tips en trucs om snel te starten en rekening mee te houden tijdens je Twitteravontuur. Vooral leuk voor diegene die nog niet vertrouwd zijn met Twitter. Niet veel nieuws voor de echte Twitteraars.
Toch zijn er een paar tips die het onthouden waard zijn:

http://www.twittergids.nl/
Kort eenvoudig overzicht van veel voorkomende thema’s op Twitter. Door op een onderwerp te klikken krijg je de Top100 te zien van de populairste Twitteraars.

http://tweetbeep.com
Twitter Alert by Email; zelf nog niet uitgeprobeerd. Op zich lijkt het me een handig hulpmiddel om te signaleren of je bedrijf of product wordt gebruikt op Twitter.

Elk vogeltje zingt zoals hij gebekt is.
De tweeter Karma waar naar verwezen wordt vertrouw ik niet zo. Er wordt ook gewaarschuwd bij het gebruik. Tussendoor staat de zin “Je kunt gemakkelijk mensen ontvolgen als ze jou niet terugvolgen”. Moet dat? Moet je het niet terugvolgen ‘afstraffen’? Dat ligt er maar aan hoe je volgers beschouwd. Als ik met mede-Twiteraars live praat blijkt iedereen toch anders over het gebruik van Twitter en specifiek het volgen of gevolgd worden te denken. Terecht.

Het is en blijft een communicatiemiddel dat je als persoon, en als bedrijf, kunt inzetten naar eigen inzicht. Als je zelf maar weet waarom jij of je bedrijf Twitter gebruikt. Moet je Twitter gebruiken? Moet je het schaap over de dam volgen? Het is en blijft een vrije keus. Begin er niet aan om alleen maar mee te doen of een trend te volgen. Denk na eer ge begint. Niet iedereen die mij volgt volg ik terug en niet iedereen die ik volg zal mij terug willen volgen. Prima toch?
Wees jezelf. Straal uit wat je bent en niet iets anders.

Raymond Janssen
Voor een volledige weergave van alle tips en links verwijs ik graag naar het boekje en de site van de schrijver, Raymond Janssen:
http://www.werkenmetsocialmedia.nl/

De kleine Twitter voor Dummies, door Raymond Janssen. ISBN 9789043021463
Pearson Education. Bij Managementboek.nl uitverkocht. Nog wel verkrijgbaar via Bol.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten