zondag 9 januari 2011

De loop der dingen...volgens dr Quantum


Wolinsky wonder
We ‘vreten’ ons thuis door bergen boeken. Het geeft ons stof tot nadenken. Ieder met zijn persoonlijke voorkeuren. Wat mijn vriend boeit, brengt bij mij soms vraagtekens in mijn voorhoofd. Andersom idem dito. Juist dat zijn onderwerpen die zinvolle discussies opleveren. Sommige onderwerpen blijven me daarna bezighouden. Tegelijkertijd weet ik dat ik aan een verdere verdieping gewoon nog niet moet/wil beginnen. Een van die bewuste items is de ‘Quantum Consciousness’ van Wolinsky.

Vereenvoudigde weergave
Nu hebben we naast het stoffige boekenwerk gelukkig ook de beschikking over allerlei ondersteunende digitale media. Learning by doing (of zien) werkt bij mij in ieder geval beter. Zo ook met de theorie uit Wollinsky's boek. Weergegeven in een super eenvoudig filmpje: doctor Quantum. Ga er even voor zitten en check het volgende filmpje (5min) op youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=DfPeprQ7oGc

Prangende vragen
Waarheid of niet. Toch zou je jezelf de volgende vragen kunnen stellen.

Wat zegt deze theorie jou? Wat doet het met je gedachten over de wereld om je heen? En vooral ook wat doet het met je gedachten om de loop der dingen te (denken te kunnen) bepalen?

Focus vanuit eigen kracht
Het roept bij mij op dat het goed is om je aandacht te vestigen op wat je wilt bereiken in de toekomst. In de wetenschap dat de weg daarnaar toe zich soms minder duidelijk laat aftekenen. Probeer je je te veel te focussen op het proces, evaluatie en controle dan vertroebelt het doel. Sterker nog het kan het uiteindelijke resultaat negatief beïnvloeden.

Een rivier vindt zijn weg vanzelf.

Een pijl kun je afschieten na allerlei berekeningen en evaluaties of… gefocust op het doel en vanuit je kracht.

Misschien roept het filmpje bij jou iets heel anders op. Daar ben ik benieuwd naar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten